天将降大任于斯人也,必先苦其心志,劳其筋骨 ,饿其体肤,空乏其身,行拂乱其所为。

2016年2月4日星期四

政府大学UPU填写技巧大全(44)

政府大学UPU填写技巧大全(44)

好了,现在我将介绍Interview技巧啦。
我当时是被要求做个Video,然后放去Youtube的= =
这个叫Video Interview啦。
以下是那个Video的全稿

政府大学的话,有些大学的有些科系需要Interview,有些就不需要了。
有些甚至需要通过一些考试(好像MEDSI)才有机会接下来拿到Interview哦。
这些可以用足球比赛来谈谈,哈哈。

1)资格赛,小组赛,决赛。
好像那些教育系,一开始先MEDSI考试(资格赛)
过了MEDSI,才去Interview(小组赛)
最后大学选人(决赛)
一步一步淘汰申请者哦。

2)小组赛,决赛。
好像那些需要Interview的科系,一开始先Interview(小组赛)
最后大学选人(决赛)
这里不用资格赛了,哈哈。
一步一步淘汰申请者哦。

3)直接决赛。
这里不用资格赛不用小组赛了,直接进决赛,哈哈。

要用什么的模式,是大学自己决定的咯。

Selamat sejahtera tuan-tuan dan puan-puan.
Saya ialah Makopl dari Seremban,Negeri Sembilan.
Minat saya adalah berkaitan dengan Matematik dan komputer terutama memprogram perisian komputer.
Sikap yang suka tolong menolong merupakan watak sebenar saya.
Sebagai contohnya,saya rela memberi bantuan kepada ahli masyarakat yang benar-benar memerlukan bantuan seperti menderma wang kepada mangsa-mangsa Nepal yang mengalami gempa bumi.
Saya juga merupakan seorang yang bertanggungjawab serta beramanah.
Sebagai contohnya,saya memberikan usaha terbaik untuk melaksanakan tugas sebagai seorang pelajar dengan belajar dengan bersungguh-sungguh serta menghormati guru-guru dan rakan-rakan sekalian.
Selain berusaha dalam bidang akademik,saya juga aktif dalam kokurikurum.
Sebagai contohnya,saya mendapat pencapaian iaitu johan dalam pertandingan pembarisan St John Ambulans Malaysia peringkat negeri.
Bagi persatuan,saya pernah menyertai parade peingkat negeri di Negeri Sembilan.
Dalam sukan dan permainan,saya pernah mendapat johan dalam acara ping-pong melalui karnival 1 Murid 1 Sukan.
Keupayaan saya dalam kepimpinan adalah diiktiraf dan telah diberi peluang oleh guru-guru dan pelajar-pelajar sekalian dengan memberi jawatan seperti penolong bendahari dalam kokurikulum serta diberi peluang untuk menjadi pengawas perpustakaan sekolah.
Pilihan UKM sebagai universiti pilihan utama saya kerana UKM merupakan salah satu universiti yang cemerlang sama ada di dalam atau di luar negara serta diberi iktiraf research university oleh kerajaan Malaysia.
Program pengajian yang ditawar oleh UKM menarik minat saya serta mendapat iktirafan oleh sektor kerajaan dan sektor swasta.
Lokasi yang dekat serta mempunyai sistem pengangkutan yang lancar juga merupakan salah satu sebabnya UKM sebagai pilihan saya.
Sains Komputer merupakan program pilihan utama saya kerana saya bermatlamat untuk menjadi seorang pakar dalam sektor ICT.
Teknologi maklumat merupakan salah satu indeks yang dapat menilai kemajuan sesebuah negara.
Kepentingan teknologi maklumat dalam dunia dapat ditunjukkan dengan perkembangan besar tahun-tahun kebelakangan ini.
Oleh itu,saya bermatlamat untuk membalas budi tanah air Malaysia yang kita sayangi dan hargai dalam sektor teknologi maklumat untuk membantu Malaysia mencapai Wawasan 2020 menjadi sebuah negara maju.
Saya sanggup memberikan ilmu pengetahuan terutamanya dalam bidang teknologi maklumat dengan memberi perkhidmatan serta bekerja di negara Malaysia kita tanpa beragu-ragu.
Impian saya yang ingin memajukan negara Malaysia tanah air kita tidak pernah dipadam.
Saya sangat berharap dapat dipilih untuk menjadi pelajar UKM dalam program pengajian Sains Komputer dan saya beryakin bahawa saya dapat menjalankan tugas sebagai seorang pelajar dengan baik dan bertanggungjawab serta mencapai keputusan cemerlang dalam bidang akademik serta aktiviti kokurikulum.
Terima kasih atas menonton video saya.Terima kasih.

一开始就要有礼貌鞠躬啦。
介绍自己,说对自己的科系很有兴趣
让人家知道你是好人,你肯帮助人啦。(大学那里希望学生帮助大学提升名气的= =)
那时Nepal地震,说这件事证明我关心时事= =
说到多才多艺啦,然后课外活动全部东西搬出来
他们很喜欢有领导能力的学生啦。
就算没有被要求,还是要说为什么选择这间大学哦。
然后就是说一大堆好话啦@@
说到我要成为ICT的Pakar,因为Pakar主要就是研究的然后UKM是研究型大学,他们喜欢研究的人啦。
说到我是爱国,因为人才外流问题严重,说这句会特别感动的
最后再希望UKM能收我啦,承诺会做好来再次谢谢再鞠躬
哈哈,就是这样咯。

最后再来回馈这些技巧吧。
1)四面佛技巧
2)一气化三清技巧
3)四面八方技巧
4)3皇技巧
5)PigeonHole技巧
6)RU法则
7)4块8法则
8)228法则
9)Interview法则
10)Syarat Khas技巧


好了,再次感谢大家啦。
向所有进到政府大学的学生致敬,他们真的很棒,政府大学没有那么容易进的= =
向所有进到研究型大学的学生致敬,他们真的很棒,研究型大学就更难进了。
如果尽力了,还是进不到政府大学,没关系,再找其他办法吧,好像上诉。
不要进不到就乱乱发脾气啊= =这样人家只会觉得你进不到是合情合理的。
即使再不爽,风度还是不能失的哦,这样才会有人支持你啦。
本篇如有得罪的地方,请多多包涵,并希望告知本人以便能改正错误啦。

哈哈,要拿到第一选项没有那么简单的哦,有很多因素需要考虑的= =
这些技巧只是经验之谈啦,只可以提升成功率,不能保证100%的成功率哦@@
一切还是要看个人的造化啦,还有就是运气啦。
希望进到政府大学的各位也可以分享心得感想给予后辈啦。

只是很多人往往都忽略了填写技巧这个部分,有时候明明是自己没有研究好填写技巧,技巧错误了,就在那边说运气不好啦,不公平啦一大堆。
这就好像一个人没有读书,SPM考试成绩不好就说考卷乱乱出,因为考卷不出那个人知道的题目= =专门出那一个不会的东西。
听起来好像很好笑吧,哈哈哈,但是,其实很多学生自己就选择这么做。
申请政府大学了,就快是大学生,请好好想想到底应该怎么做才是最恰当的?
你可以选择继续埋怨运气不好,也可以选择好好研究填写技巧。
有些人可能会说了,某某人没有研究填写技巧,也是能拿到First Choice哦。
没错,就好像一份Objektif的题目,你完全没有读书,乱猜也可能全部答案都对的,哈哈哈。
只是,申请政府大学,你要这样赌吗?
拿到满分自然是重点,只是靠运气拿到满分比较靠谱,还是乖乖研究考试技巧比较靠谱呢?
好好想想。

我相信因果报应,好心有好报。
我从2013年开始写攻略,写到今年已经好几年了。
我相信我的好运也是我的福报。
好了,大家加油啦,祝福你们也可以进到想要的政府大学和科系。

没有评论:

发表评论